Jakie silniki oferuje Mitsubishi Space Gear 4x4? 
Czy lepszy jest diesel czy benzynowy?



Generalnie rzecz biorąc Mitsubishi (chwała im za to) nie upierało się, żeby upychać rzędowe, sześciocylindrowe silniki w samochodach do 3,5 tony, nawet w ciężarówkach typu Canter. Dlatego też uważny obserwator zauważy, iż maski samochodów terenowych Mitsubishi czy też pick-up'ów są takie jakby krótsze niż u konkurencji - z korzyścią dla kabiny. W przypadku naszego Space Gear 4x4 Mitsubishi poszło znacznie dalej. Solidne 4-cylindrowe silniki rzędowe zamontowano nie dość że wzdłużnie - klasycznie - z przodu, to jeszcze pod krótką, kompaktową, stromo nachyloną maską, tak jak się to robi w vanach, czy tez małych dostawczakach. Było to możliwe ze względu na geometrię nadwozia, kąty przedniej szyby etc. Mamy więc silnik umieszczony klasycznie z przodu ze wszystkimi zaletami tego rozwiązania (głównie: dobry dostęp, czy też mniejszy hałas), nie musimy natomiast mieć silnika wnikającego do kabiny, albo wręcz między fotelami przednimi jak w starszych konstrukcjach.

Silniki w Space Gear 4x4 są dwa - diesel 4D56 i benzynowy 4G64.
I obydwa są świetne!


Silnik diesel 4D56 - 2,5 litra

to seria Astron wprowadzona na początku lat osiemdziesiątych i produkowana do dzisiaj. Bardzo solidny żeliwny blok (współcześnie montowane w Pajero Sport czy L200 wersje mają o wiele większy moment obrotowy niż te z lat 80 i 90-tych) z dwoma wałkami wyrównoważającymi (z pewnością staromodny, ale za to skuteczny sposób na nauczenie silnika diesla kultury pod względem wibracji, do tego bezawaryjny w przeciwieństwie do dzisiejszych wtrysków wielofazowych Common Rail). Aluminiowa głowica (nie ma problemu tzw. długich głowic jak w silnikach 6-cio cylindrowych w rzędzie, tzn. nie odkształca się i nie pęka). W Space Gear 4x4 są akurat te najlepsze pod kątem wypraw (czyli, że trzeba nie tylko dojechać, ale jeszcze wrócić) wersja z jednym wałkiem rozrządu i dwoma zaworami na cylinder. Regulacja zaworów jest na śrubkę (łatwa regulacja gdziekolwiek), a dźwigienki zaworowe są na rolkach (mniejszy hałas i niższe zużycie paliwa). Do tego prosty, idiotoodporny wręcz rozrząd i co najważniejsze odporne na marne paliwo wtryskiwacze i pompa wtryskowa. Warto podkreślić, najlepiej grubym flamastrem, że pompa wtryskowa sterowana jest całkowicie mechanicznie - nawet podwyższanie wolnych obrotów na zimno i przy włączonej klimatyzacji.
W zasadzie można powiedzieć, że cały silnik to stara, dobra szkoła, bez głupich - albo celowych - błędów konstrukcyjnych, pozwalająca zachować spokój ducha gdzieś daleko od domu. Silnik ma prostą turbosprężarkę, Intercooler (na górze silnika, a nie przed chłodnicą) oraz prawdziwą, wydajną chłodnicę oleju silnikowego. Jest mocniejszy i bardziej elastyczny od porównywalnego silnika 2LT ze stajni Toyoty. Space Gear 4x4 spala z tym silnikiem średnio 9-11 litrów/ 100km.

Silnik benzynowy 4G64 - 2,4  litra

To silnik z rodziny Sirius tej samej, z której pochodzi 2-litrowy silnik stosowany w Lancerach EVO. Również porządny żeliwny blok z jednym, wałkiem wyrównoważającym i solidną aluminiową 16-sto zaworową głowicą. Jeden wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe również na rolkach, za to regulacja zaworów hydrauliczna (bezobsługowa). Po bliższym poznaniu można dojść do wniosku, że silnik ma bardzo podobny schemat konstrukcyjny do diesla 4D56. Silnik równie bezproblemowy, niezawodny i oszczędny, chociaż ma już jednostkę sterującą wtryskiem (zapłon jeszcze na aparacie zapłonowym). Space Gear 4x4 spala z tym silnikiem 11-13 litrów Pb (LPG o 1 - 1,5 litra więcej).
P.S. Maksymalny moment obrotowy tego silnika leży na 2,5 tys. obrotów na minutę to jest tylko 500 obrotów więcej niż w dieslu.
WYPRAWOWE AUTA TERENOWE
Space 4x4              Twoja przestrzeń z napędem na 4 koła
Copyright © 2020 by space4x4.com  ·  All Rights reserved