Copyright © 2020 by space4x4.com · All Rights reserved
Space Gear 4x4 / Delica 4x4 / L400 4x4
Porównanie wersji tego samego modelu
Wszystkie trzy nazwy dotyczą jednego i tego samego modelu Mitsubishi produkowanego w latach 1994-2006. Mitsubishi przyjęło taki kod nazewnictwa ze względu na rynki i docelowe zastosowanie. Postaram się przybliżyć faktyczne istotne różnice, ponieważ obserwuję sporo zamieszania w tej kwestii.
Tak więc po kolei.
Najpierw przedstawię ogólne przeznaczenie danego wariantu Mitsubishi
Space Gear 4x4
- nazwa ta dedykowana była na rynki z kierownicą o lewej stronie (Lhd)
Delica 4x4
- nazwa ta dedykowana była na rynki z kierownicą po prawej stronie (Rhd)
Zarówno Space Gear 4x4, jak i Delica 4x4 były nazwami dedykowanymi dla aut przeznaczonych do przewozu głównie osób.
L400 4x4
- to nazwa dla wariantu przeznaczonego dla transportu głównie towarów, tzw. dostawczak.
Wszystkie trzy nazwy były dedykowane zarówno do modeli 2WD
, jak i 4WD
.
W szczegółowym opisie skupię się tylko i wyłącznie na modelach 4WD, które zawsze mają dopisek 4x4 lub 4WD.
Na rynku europejskim (za wyjątkiem GB) oferowane były Space Gear 4x4 i L400 4x4. Obydwa wyłącznie z silnikiem diesla (4D56) i benzynowym (4G64). O ile silniki benzynowe były dokładnie takie same, to silnik diesla w L400 był słabszy, ponieważ nie miał intercoolera (minus około 40 Nm). Nie było w ogóle nadwozi LWB (Long Wheel Base) - żadna strata. Tylny, sztywny most w Space Gear 4x4 jest na sprężynach, w L400 4x4 - na resorach. Przód w obydwu dokładnie tak samo - na drążkach skrętnych.
Hamulce tył w Space Gear 4x4 są to tarczo-bębny, natomiast L400 miało bębny.
To w zasadzie wszystko jeśli chodzi o istotne różnice mechaniczne.
Nadwozia różnią się znacznie bardziej ze względu na funkcje. Space Gear 4x4
ma pełne uplastikowienie wnętrza, pełnowymiarowe fotele dla 7-8 osób w trzech rzędach, szyby przednie i lusterka wsteczne sterowane elektrycznie oraz szyby od słupka B do końca bezramkowe.
L400 4x4
za to, ma gołą blachę w środku, co akurat daje dodatkowe centymetry, brak wygłuszenia podłogi, szyby i lusterka sterowane ręcznie. Szyby od słupka B do końca w uszczelkach lub brak szyb. W niektórych egzemplarzach występuje składana na dwa sposoby kanapa drugiego rzędu dla 3 osób. Bardzo rzadko, ale jednak, znajdziemy w tym aucie klimatyzację. Ze względu na prostotę wnętrza zabudowa wyprawowa jest łatwiejsza do wykonania niż w Space Gear 4x4.
Jakie są różnice między Space Gear 4x4, a Delica 4x4?
Podstawowe są takie, że Delica 4x4
występuje z większymi, mocniejszymi i bardziej paliwożernymi silnikami oraz automatyczną skrzynią biegów. Były wersje LWB. Wyposażenie było bardziej komfortowe. Silnik diesla to 4M40 (2,8 l) bardzo dobry silnik będący rozwinięciem 4D56, trochę mocniejszy, ale w tych samych warunkach auta z tym silnikiem spalą 1 - 1,5 litra więcej, niż 4D56 ze Space Gaer 4x4. Silnik benzynowy to 3 litrowe V6 w wersji z dwoma zaworami na cylinder, pamiętające jeszcze czasy Mitsubishi Sigmy (6G72). Bardzo dobry silnik, ale jest naprawdę paliwożerny. Auta z tym silnikiem i automatem będą palić 18 litrów i więcej w cyklu miejskim (na oponach AT lub MT). W obydwu wariantach silnikowych dostępna była skrzynia rozdzielcza Super Select
(w Space Gear 4x4 dostępny był Easy Select), która daje możliwość jazdy po asfalcie zarówno w trybie 2H, jak i 4H. Ma więc centralny dyferencjał i jest generalnie bardziej skomplikowana od skrzyni Easy Select ze wszystkimi tego konsekwencjami. Są to wszystkie istotne różnice mechaniczne.
Jeśli chodzi o nadwozie i wnętrze Delica 4x4
, to było ono mniej więcej takie jak w najbogatszych kompletacjach Space Gear 2WD oferowanego w Europie. Był podniesiony dach zwany Crystal Light Roof
. Fotele drugiego rzędu obrotowe, podwójna klimatyzacja z elektronicznym sterowaniem i parę innych bajerów. Problem w tym, że to wszystko faktycznie bajery i spory kłopot z punktu widzenia użytkownika wykorzystującego te auta w terenie takim czy innym. Z powodu CLR, który faktycznie jest szybami na stałe wklejonymi w dach + elektryczne rolety, producent musiał podnieść dach ale nie uzyskujemy przez to istotnie wyższego wnętrza, ponieważ praktycznie wszystko idzie na rolety i sterowanie. Za to mamy wyższe, i tak już wysokie, nadwozie. Podwyższa się środek ciężkości, utrudnione jest np. założenie namiotu dachowego albo zrobienie otwieranego luku lub dachu. Bardzo łatwo też o stłuczenie szyb dachowych, przez np. jakiś spadający kamień w górach. W zamian za to Mitsubishi zlikwidowało jedne drzwi boczne, które akurat są doskonałym rozwiązaniem w tym aucie. Sterowanie elektroniczne nawiewami również jest kłopotliwe ze względu na np. zacinające się od wibracji sterowanie klapami nawiewu albo w ogóle brak sterowania nawiewami jeśli uszkodzi się moduł elektroniczny. Jeśli to badziewie zatnie nam się np. w położeniu nawiew na nogi, to będziemy mieli np. problem z odparowaniem szyby i widocznością...
WYPRAWOWE AUTA TERENOWE
Space 4x4 Twoja przestrzeń z napędem na 4 koła