Układ napędowy Mitsubishi Space Gear 4x4
Idąc od silnika, układ napędowy stanowi sprawdzony przez dziesięciolecia w wielu modelach Mitsubishi (Pajero, Pajero Sport, L200) układ easy select. W używanej przez nas wersji przedliftingowej Space Gear 4x4 występuje on w mocniejszej wersji (większa skrzynia i reduktor). Jest to klasyczny i bardziej niezawodny układ od bardziej skomplikowanego super selecta. Tu warto się na chwilę zatrzymać, gdyż zasada działania nie zawsze jest dobrze interpretowana. Mamy 3 pozycje wajchy skrzyni rozdzielczej (potocznie: "reduktora"): 2H, 4H, 4L.
Na twardym jeździmy oczywiście na tyle, dzięki czemu mamy niższe opory, niższe zużycie paliwa (2H).
Zjeżdżając z asfaltu dopinamy napęd przodu, który jest załączany ręcznie w momencie przesunięcia dźwigni z pozycji 2H do 4H. Jednocześnie dopina się prawa półoś przedniego mostu, co odbywa się podciśnieniowo i jest zasygnalizowane kontrolką WHEEL LOCK na desce rozdzielczej.
Dzięki temu rozwiązaniu układ nie wymaga sprzęgiełek przednich piast, a obsługa odbywa się w całości z kabiny wajchą reduktora. Nie ma żadnych ograniczeń na biegu wstecznym. Co więcej awaria zaworów podciśnienia czy zerwanie wężyków powoduje dopięcie półosi, więc nawet w tak niekorzystnym przypadku zachowujemy pełną funkcjonalność napędu 4WD. Napęd na 4 koła możemy dopinać i odpinać w trakcie jazdy do 100 km na godzinę za wyjątkiem pierwszego włączenia trybu 4x4, kiedy to dopinana jest prawa przednia półoś.
Reduktor o przełożeniu 1:2 włączamy i wyłączamy zawsze na postoju (przesunięcie wajchy do pozycji 4L). Krótkie przełożenie w mostach 4,865 powoduje że faktyczne przełożenie na kołach (final gear) wypada bardzo korzystnie i mamy do dyspozycji duży moment obrotowy na kołach, więc jazda na reduktorze jest bardzo fajna, precyzyjna i skuteczna nawet w przypadku sinika benzynowego.
WYPRAWOWE AUTA TERENOWE
Space 4x4 Twoja przestrzeń z napędem na 4 koła
Copyright © 2020 by space4x4.com · All Rights reserved